זה הזמן לאהוב
שיעור לפרשת עקב תשפ"ד
פילטר חדש
כל ההתחלות קשות? גם כל הסיומים
מה הכותרת שלך, שולי? טור לפרשת עקב תשפ"ג
להרגיש נחמה באוויר
פרשת עקב תשפ"ג: השיעור השבועי של סיון רהב-מאיר
מסע אל הישראלים בחו"ל | רעיון לפרשת עקב
מאכ"ל
גם בשיא המריבה
מדריך הפרשה לחופש הגדול
השיעור השבועי: פרשת עקב תשפ"ב
מסירות נפש ומיץ תפוזים
מדריך הפרשה לחופש הגדול - השיעור השבועי מערוץ 12 - פרשת עקב תשפ"א
מדריך הפרשה לחופש הגדול
זה הזמן לאהבה?
ונשמרתם מאוד לנפשותיכם
צו השעה: אהבה
אזכרה למאורעות תרפ"ט - שלושה רגעים שצריך לזכור היום
מדריך הפרשה לחופש הגדול - השיעור השבועי מערוץ 12 - פרשת עקב תש"פ
לא להיות עם נורמלי
מדריך הפרשה לחופש הגדול
המזוזה - לא לנשק, כן לחשוב
זמן אהבה
פינה מארצות הברית - פרשת "עקב" - סוף החופש הגדול
ובלכתך בדרך
גדולה וענווה
גם בשיא הרוגז
אנשים "רגילים"
לשמוע או להקשיב - השיעור השבועי - פרשת עקב תשע"ח
לא רק תדלוק
אקטואליה לפרשת השבוע: לכל השיעורים וכל דברי התורה לפרשת השבוע, מאת סיון רהב מאיר.
1. פרשת עקב היא הפרשה השלישית בספר דברים, והיא המשך הנאום של משה רבנו שנפרד מעם ישראל.
2. יש בפרשה 111 פסוקים, ומופיעות בה שמונה מצוות.
3. פרשת עקב נפתחת בפסוק "וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם–וְשָׁמַר ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ". מה זה בכלל "עקב"?
א. בראש ובראשונה הלכתי למילון, שם מוסברת המילה: בגלל; כיוון; היות ש⁻; בעקבות. כלומר: אם-אז. סיבה ותוצאה. דבר מוביל לדבר. שכר ועונש.
ב. רש"י אומר – "אם המצוות הקלות, שאדם דש בעקביו, תשמעון". הוא מפנה את תשומת לבנו לא להקל במצוות קלילות כאלה, קטנות במרכאות.
ג. רבנו בחיי אומר רבנו בחיי: והיה עקב תשמעון – תזיזו את העקבים. יש פה ניתוח פסיכולוגי של מה קשה לנו לעשות.
ד. פירוש רביעי ואקטואלי הוא של הרבי מלובביץ' – "והיה עקב" – זו פרשה המיוחדת לעקבתא דמשיחא, תקופת פעמי משיח, כשהגאולה מתחילה. פרשה שכולה עקרונות לתקופה הזו, שבה יהיה מורכב ומבלבל.
4. בפרשה מופיעה לראשונה המצווה לברך את ברכת המזון: "ואכלת ושבעת וברכת".
5. משה רבנו מזהיר בפרשה שהחיים הטובים בהווה יגרמו לנו לשכוח את העבר ואת העתיד: "פֶּן תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טוֹבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ. וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה לָּךְ וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ יִרְבֶּה. וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים… וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה". מסירות הנפש שלנו היא להמשיך לדבוק בערכים שלהם דווקא בתנאים נוחים וקלים.
6. מה עושה מישהו לגדול? בפרשה כתוב "כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים וַאֲדֹנֵי הָאֲדֹנִים. הָאֵל הַגָּדֹול, הַגִּבֹּור וְהַנּוֹרָא, אֲשֶׁר לֹא-יִשָּׂא פָנִים, וְלֹא יִקַּח שֹׁחַד. עֹשֶׂה מִשְׁפַּט יָתוֹם וְאַלְמָנָה וְאֹהֵב גֵּר לָתֶת לוֹ לֶחֶם וְשִׂמְלָה".
התחלה נשמעת דרמטית מאוד. היינו מצפים לתיאורי נסים נפלאות. אבל במקום זאת אנו יורדים מטה מטה, ומגלים את הקב"ה מתעסק בשמלה ובלחם של היתום, הגר והאלמנה. מקשיב ואוהב ודואג מול הבעיות של מי שצריך עזרה בחברה. יש גישות פילוסופיות שאומרות: אלוקים כל כך רם ונישא, שלא אכפת לו ממך וממעשיך, זה קטן עליו, הוא מעל זה. אבל התורה מלמדת כאן עיקרון הפוך: להיות הכי גדול זה לשים לב לדברים הכי קטנים.
7. השורש ״אהב״ מופיע בתורה 41 פעמים. פעמיים בספר שמות, פעמיים בספר ויקרא, הוא לא מופיע כלל בספר במדבר, ובספר דברים – 23 פעמים. בפקשת עקב הוא מופיע 8 פעמים. זה ספר האהבה. זו הכותרת של הכניסה שלנו לארץ, אהבה. ואיך אוהבים? מקשיבים. השורש ש.מ.ע מופיע בספר דברים 92 פעמים, שוב – יותר מכל חומש אחר.
8. יוצא שקוראים את הפרשה בחופש הגדול. אם קוראים שוב את הפסוק "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ", מבינים שלא מתואר מצב בו ההורים עומדים מול הילד ומרצים איך להתנהג. אלא הלימוד נעשה כשהם איתנו, כשאנחנו יושבים בבית, הולכים בדרך, ישנים וקמים בבוקר. הם מתבוננים בנו ומתוך כך לומדים איך להתנהג. הילדים רואים איך אנחנו מתנהגים וכך הם לומדים איך מתנהגים בעולם הזה - עוקפים או לא עוקפים בתור, מתנהגים בכביש, איך מתייחסים לבני הזוג וכן הלאה. אנחנו מחנכים אותם בין המטבח לסלון, מבלי שאנו מתכוונים לכך, אלא פשוט חיים את חיינו.