רוצה לקבל עדכונים למייל?

נשמח לשלוח לך באופן אישי סיכום שבועי מצוות האתר:

פלילי? לאומני? ריבוני

רעיון לפרשת שלח תשפב
נעם רז, עמיחי כרמלי, נהג האוטובוס משה ירט עם אלכס זילוני, "הארגז היהודי שלך"

1.

לכאורה, נועם רז הוא הנופל האחרון ברשימה. השבוע עלתה משפחתו לקברו, לציון 30 ימים לנפילתו של לוחם הימ"מ בג'נין. מאז, אחרי כחודש קשה של 19 נרצחים, איש לא נפל על רקע לאומני וביטחוני. האמנם?

בשבת נהרג מתנדב המשטרה המסור עמיחי כרמלי מראשון לציון. הוא היה בן 46, נשוי, אבא לשניים. עמיחי נפגע על ידי ארבעה מתושבי רהט, שברחו מזירת תאונה אחרת שבה פגעו במונית. הם נסעו במהירות כדי להימלט ודרסו את עמיחי בפראות במחסום שבו עמד. בחקירה התברר כי הנהג מרהט כבר ריצה בעבר עשרה חודשי מאסר בגלל תקיפת שוטר בנסיבות מחמירות.

מפכ"ל המשטרה אמר בהלוויה כי הוא מתייחס לאירוע כ"פיגוע פלילי" וכי ייתכן שהחשודים יואשמו ברצח. האם החשודים רק ייבאו לראשון לציון את תרבות הנהיגה שהביאו עימם מרהט, תרבות שגם בה יש התרסה מובהקת נגד החוק הישראלי? או שאולי הם ראו לובש מדים, והעוינות כלפיו גרמה ללחוץ עוד יותר על הדוושה? 

יומיים אחר כך זוהתה סופית גופתה של ספיר נחום. כמעט שבועיים חיפשו אותה. החשוד המרכזי הוא בן זוגה לשעבר ואבי שני ילדיה, וולאלא חלאילה. גם לו יש עבר עברייני, עשיר. חלאילה נעצר 16 פעמים מאז שנת 2006 וריצה ארבעה עונשי מאסר שונים. ההרשעות מגוונות: שוד בנסיבות מחמירות, חבלה גופנית חמורה, החזקת נשק. חלאילה הוביל את ההתפרעות הלאומנית בקיבוץ כפר מסריק לפני כמה שבועות. בחשבון הטיקטוק שלו הוא משבח את הפורעים בעכו ב"שומר החומות", מציק לשוטרים, מבצע עבירות תנועה, מסכן חיים וגם מתעד את עצמו מפר את תנאי מעצר הבית שלו. הכתובת הייתה על הקיר, הקיר של פייסבוק. 

האם זה פלילי? האם זה לאומני? קודם כל, זה פשוט ריבוני. זה קשור לריבונות הכי בסיסית שלנו כאן. ליכולת של מדינה לשמור על אכיפת חוק בסיסית, ליכולת של הפרויקט הציוני להרתיע את מי שרוצה לפגוע בביטחון הציבור. קו ישיר מחבר בין היחס הזה לחיי אדם, ליחס לרכוש. השבוע נשרפו 18 אוטובוסים בתחנה המרכזית בצפת, ולפני כשבועיים נשרפו עוד שבעה בקריית שמונה. החשד המוביל הוא שזוהי הצתה של כנופייה מטובא-זנגרייה, בגלל תשלום דמי פרוטקשן.

בפרשת השבוע, פרשת שלח, משלחת של מרגלים יוצאת לבדוק את ארץ ישראל. רוב המרגלים חוזרים אל העם שמחכה במדבר עם תחזית פסימית וקודרת. הם מעריכים שאין סיכוי להתבסס בארץ ולחיות בה, והם אומרים משפט מפתח: "וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים – וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם". כלומר: אנחנו ראינו את עצמנו כחגבים, חלשים, חסרי ביטחון עצמי – ולכן כך אויבינו הסתכלו עלינו בחזרה. הכול מתחיל בתודעה. אם נסתכל את עצמנו נכון, כך גם יסתכלו עלינו.

2.

הרגע המיוחד הזה התרחש השבוע, בנסיעת אוטובוס לילית מראשון לציון לתל אביב: נהג האוטובוס משה ירט שם לב לנוסע קשיש במיוחד, ושאל אותו מיהו. נעים מאוד, אלכס זילוני. בן 106 (!). הוא נולד ב-1916 בפולין, עלה לארץ והצטרף להגנה. במלחמת העולם השנייה שירת בחיל האוויר הבריטי, שם הוצב במצרים ובעיראק. עם קום המדינה, היה ממקימי חיל האוויר הישראלי. בין היתר קנה גרוטאות של מטוסים מהבריטים, והיה אחראי לתיקון שלהן. בהמשך פיקד על בסיס תל נוף. 

יחד עם מרים רעייתו גידל בתל אביב שלוש בנות. עד שנת 2013, כלומר עד גיל 97, הוא היה יו"ר איגוד החיילים המשוחררים בישראל. היום הוא אוהב בעיקר לצייר.

 

למרות שהייתה איתו עובדת פיליפינית, זילוני ביקש ממנה כמה פעמים לעלות לאוטובוס לבד. וכשהגיעו בחצות לתחנה בתל אביב שבה עליהם לרדת, הפיליפינית הלכה לקחת את כיסא הגלגלים שחיכה בצד, נהג האוטובוס ירט עצר וניסה לתמוך גם הוא, אבל זילוני לא הסכים בשום אופן, וירד לבד מהאוטובוס.

ירט אומר שנזכר באמירה של רבי נחמן מברסלב, שזקנה לא תלויה בתאריך הלידה, אלא בראש. יש צעירים זקנים, ויש זקנים צעירים.

אה, ולמה בכלל זילוני נסע באוטובוס? הוא פשוט חזר מהופעה של עידן רייכל בלייב פארק, לגימלאי צה"ל.

 

3.

הזמן טס כשמלחמות מתרחשות רחוק מאיתנו. עוד מעט ימלאו ארבעה חודשים למלחמת רוסיה-אוקראינה. הנושא כבר מזמן לא פותח מהדורות חדשות, וגם יהודי אוקראינה ירדו מהכותרות. 

אבל בארץ נמצאים עדיין אלפי פליטים יהודיים, חלקם הולכים והופכים כאן לעולים חדשים, חלקם עוד חולמים לחזור לשם. בינתיים הם על מזוודות. 

שליחי חב"ד באוקראינה יצאו בימים אלה במבצע, בניסיון לתת תחושה של בית. "הארגז היהודי שלך", כך קוראים לערכה המושקעת הזו שמחולקת לכל מי שהשאיר את רוב פריטי חייו מאחור. 

הסתכלתי באחד הארגזים: מפה לבנה לשבת, מגש לחלות, קופת צדקה, פמוטים לנרות שבת, ספל לנטילת ידיים, כיסוי לחלות, חנוכייה, כלי לדבש בראש השנה, ערכה להבדלה, סידור ותהלים וחומש ברוסית, מזוזה, גביע לקידוש וגם בובות לילדים. 

עשרת אלפים ארגזים כאלה חולקו בארץ השבוע. "יש פה את כל מה שהקג"ב היה מחרים", אמר לי בחיוך אחד משליחי חב"ד שחילק את הערכות בצפון. "פעם באוקראינה וברוסיה היו נשלחים להגליה על פריטים לא חוקיים כאלה. היום מקבלים אותם בארגז מהודר". 

תהיתי כמה ישראלים ישמחו גם לקבל ערכת בסיס כזו, ובעיקר חשבתי מתי אחינו ואחיותינו מאוקראינה יזכו להניח את הפריטים במטבח ובסלון משלהם, במקום שיקראו לו בית. בינתיים, ארגז כזה של נצח, אמור לתת להם מעט יציבות.

 

הסטטוס היהודי

"הָאָרֶץ אֲשֶׁר עָבַרְנוּ בָהּ לָתוּר אֹתָהּ טוֹבָה הָאָרֶץ מְאֹד מְאֹד. אִם חָפֵץ בָּנוּ ה' וְהֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת וּנְתָנָהּ לָנוּ אֶרֶץ אֲשֶׁר הִוא זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ" (מתוך דעת המיעוט של המרגלים האופטימיים בפרשת השבוע, פרשת שלח)

האתר עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך חווייה טובה יותר.