רוצה לקבל עדכונים למייל?

נשמח לשלוח לך באופן אישי סיכום שבועי מצוות האתר:

השיעור מערוץ 12 - פרשת חוקת תש"פ

עד היום מעמד האישה עולה לשיח הציבורי, מה היא התפיסה של נשים ביהדות דרך דברים שאומרים כל מיני אנשים, רבנים או לא רבנים שמציגים ציטוטים מלאים או חלקיים מתוך התורה, הקלטות ישנות ועוד. יש עדיין הרבה עיסוק במה היהדות אומרת על נשים. פרשת השבוע "חוקת", היא הזדמנות לחזור אל השורשים, המקורות. מרים הנביאה ושני אחיה משה ואהרון, מנהיגים את המהלך ההיסטורי של יציאת מצריים. בשיעור השבועי נדבר רק עליה כדי שנזכור מי אלה אותן הנשים ביהדות, דרך שמונה תחנות חייה.

1. מאבק האמונה בתוך העם היהודי

הפעם הראשונה שמרים מופיעה בתורה היא כשמרים ילדה קטנה, שנאבקת על האמונה בתוך העם היהודי. חז"ל מסבירים שאחרי שפרעה אמר להשליך ליאור כל בן זכר, עמרם אמר שאין בכלל טעם להמשיך במשפחה יהודית, ובעקבותיו כל העם החליט שצריך להתגרש. מרים הייתה זו שתקנה את המצב ואמרה לאבא שלה שפרעה גוזר על כל הגברים, אבל עמרם גוזר על כולם, ומי יודע אולי יהיו ניסים ונצליח להציל את העם. ילדה קטנה שמשנה את ההיסטוריה של כל העם, אבל זה מתחיל במשפחה שלה. בזכותה משה נולד, מי שמנהיג את כל העם.

2. נאמנות לערכים מול תרבות זרה

מרים המיילדת. היא מסרבת פקודה, לא מסוגלת לעמוד בגזרה של פרעה, היא עובדת עליו יחד עם אמא שלה בגלל יראת אלוקים. הן מחיות את הילדים ומספרות לפרעה סיפור. היא חושבת מחוץ לקופסא ומבינה מה יניע קדימה את ההיסטוריה וזה מה שהיא עושה.

3. "ותתצב אחותו מרחוק"

מרים הצופה. משה נולד ביאור ומרים עומדת בצד ומסתכלת. מרים צריכה לשמור על אחיה הקטן שנשלח בתיבה, היא לא לחוצה ודואגת, היא רק רוצה לדעת איך תמשיך העלילה. היא יודעת שיהיה טוב ומשה ינצל, אבל סקרנית לדעת באיזו דרך זה יקרה. היא סמל לעוצמה נשית יהודית שיודעת להוביל מהלכים.

4. מרים הפרקטית

בעלת התושייה, עכשיו היא מחליטה לעשות מעשה. היא פוגשת את בת פרעה שמוצאת את משה, ואומרת לה שאולי כדאי להניק אותו. מכאן משה מוצא את עצמו בתוך עולם של גזרות אצל אמא שלו בשנים הראשונות. לפעמים המנהיגים שלנו נמצאים מול מנהיגים אחרים או אפילו מול אויב, ומציעים פתרון קטן שנראה כמו איזה עצה שרק באה להיטיב עם הצד השני ובעצם מיטיבה איתנו. משה זוכה לגדול בבית שלו עם הוריו ואחיו.

5. התקופה שבה מרים לא מופיעה

תקופה דיי ארוכה שמשה מקבל את זמן "המסך", אבל איפה מרים בזמן הזה? חז"ל מספרים שהיא הקימה משפחה עם כלב בן יפונה. אומנם היא לא כתובה יותר, אבל זה לא אומר שהיא לא עשתה, היא המשיכה לפעול ולחנך את דור הנשים. התורה מראה לנו שלפעמים אנחנו לא בראש הכותרות אבל אנחנו בלב העשייה הציבורית. ואולי זה הכי חשוב, אלו התקופות הנסתרות שבהן הדברים נבנים.

6. "שירת מרים"

מרים המחנכת והמנגנת. מרים חוזרת לקדמת הבמה, היא מובילה את הנשים בריקוד בשירה. נשאלת השאלה מאיפה היה לה תוף? היא ידעה שתהיה יציאת מצרים, שתהיה גאולה, וזה מה שהיא לקחה איתה. היא משתפת את כל הגוף בחוויה כשהיא שרה ורוקדת, זה הסוד. מרים צורבת בכל הנשים סוג של חוויה סוחפת וכיפית. חז"ל אומרים שהנשים של דור מצריים עלו בכמה וכמה דרגות על הגברים. נראה זאת שוב ושוב איפה הגברים טועים והנשים לא מתבלבלות ויודעות לאן ממשיכים.

7. צרעת מרים

לכל מנהיג יש את הנפילות, וכך מרים מדברת לשון הרע וחולה צרעת. הפסוקים לא מסתירים את זה, ועד היום מזכירים את זה בסוף תפילת שחרית כחלק מהדברים שצריכים לזכור - עד כמה לשון הרע זה מסוכן. אבל אנחנו לומדים עוד דבר, כל העם מחכה שתחלים, ולמה? בגלל שהיא חיכתה למשה, אנחנו אומרים לה תודה ועכשיו כולנו נמתין לה.

8. פטירת מרים

רגע אחרי שנפטרה בני ישראל צמאים ומבינים שהמים המתוקים ששתו היו בזכות מרים הנביאה. לא רק פיזית אלא גם רוחנית, צמאים לחכמה שלה. הם מתחילים לקטר ולריב ומזה משה מכה בסלע. רק אחרי שאדם נפטר אנחנו מבינים כמה טוב הוא עשה.

האתר עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך חווייה טובה יותר.