רוצה לקבל עדכונים למייל?

נשמח לשלוח לך באופן אישי סיכום שבועי מצוות האתר:

שלושה דברים לשים לב אליהם בחג

צילום: מנדי הכטמן, פלאש90

1. בכל דקה שחולפת, האנושות שולחת כ-70 מיליון הודעות ווטסאפ. בכל שישים שניות, מתבצעות קניות באינטרנט של יותר ממיליון וחצי דולר, כ-200 מיליון מיילים נשלחים, ו-200 אלף ציוצים בטוויטר עולים לאוויר. הנה עוד כמה מספרים על כמות האינפורמציה שמתפוצצת, ממש בשניות שבהן אתם קוראים את המילים האלה: בכל דקה עולים כמעט 700 אלף סטוריז לאינסטרגם, ויותר מ-500 שעות של תוכן עולות ליוטיוב.

זו לא אוטוסטרדת המידע, כפי שקראו לזה פעם. זו אינתיפאדת המידע. ברוכים הבאים לעידן הרעש. אנחנו גם מייצרים וגם צורכים יותר תוכן מאי פעם, ואין לנו יכולת לעקוב, לסנן, להתרכז, לברור, להפנים.

פעם בשנה, אנחנו מתבקשים לעצור. המצווה המרכזית בראש השנה אינה אכילת תפוח בדבש או רימון (מנהג נפלא) אלא שמיעת השופר. לא צריך להשמיע, לייצר, להרעיש. צריך להרפות – ולהאזין. אפילו הברכה שמברכים היא יוצאת דופן: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם אשר קידשנו במצוותיו וציוונו לשמוע קול שופר". בדרך כלל אנחנו מתבקשים לעשות משהו: לבנות סוכה, להדליק נרות חנוכה, לאכול מצה. עכשיו המצווה היא לשתוק קצת, ולהקשיב.

2. אוקיי, ואחרי שהקשבנו, מה עכשיו? הרבי מלובביץ' נהג לפרסם בערב ראש השנה מכתב שפונה לעם היהודי כולו, עם מסר שהיה בעיניו החשוב מכל.

באחת השנים, הזהיר שאנחנו עלולים לבזבז את הימים המיוחדים האלה. אנחנו עוסקים בבעיות עולמיות, בנושאים כלליים, בכל מיני קריאות אידיאולוגיות שלא מחייבות אף אחד לעשות שום דבר. זה התירוץ שלנו, הוא טען, לא לעסוק בנושא המרכזי של תחילת השנה: השינוי העצמי שלנו, התיקון הפרטי של חיינו האישיים, ההחלטות הטובות שעלינו לקבל ביחס לחיינו. הצרות של העולם והמדינה הן חשובות, ואפשר לדבר שעות על הקורונה ועל התקשורת ועל הפוליטיקה, זה באמת חשוב, אבל זה גם יכול להיות תירוץ מצוין כדי לצאת מראש השנה בדיוק כפי שנכנסנו אליו, בלי להחליט שום החלטה מעשית.

3. זו כמובן לא התחמקות מעיסוק בנושאים שברומו של עולם. להיפך. בראש השנה מתאים להיזכר במשפט החסידי הידוע: "בצעירותי בערה בי אש וחשבתי לתקן את כל העולם, כשגדלתי התייאשתי מלתקן את העולם וחשבתי לתקן את בני עירי, כשנוכחתי לדעת שגם זה אינו אפשרי חשבתי לתקן את משפחתי, וכשזה לא הצליח הגעתי למסקנה שעליי לתקן את עצמי. כשעבדתי על עצמי ממילא משפחתי הושפעה מכך, וממילא כל בני עירי וממילא כל העולם כולו".

שנזכה לשתוק קצת ולהקשיב, ושנזכה להשתנות ולשנות. שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה.

האתר עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך חווייה טובה יותר.