רוצה לקבל עדכונים למייל?

נשמח לשלוח לך באופן אישי סיכום שבועי מצוות האתר:

האוצר שמתחת לילד הנודניק

עץ עם שורשים

רק השבוע שמעתי את הסיפור הבא: בפרשת השבוע, פרשת "נשא" מופיעה בפעם הראשונה ברכת הכהנים המפורסמת והעתיקה: "יברכך ה' וישמרך, יאר ה' פניו אליך ויחונך, יישא ה' פניו אליו וישם לך שלום". היא נאמרת בבתי הכנסת ובעוד הזדמנויות רבות, כבר אלפי שנים.

בשנות ה-80 נערכו בירושלים חפירות ארכיאולוגיות בראשות פרופ' גבי ברקאי, באזור שבו נמצא היום "מרכז בגין". החוקרים מצאו רק מערות קבורה ריקות שנשדדו לאורך השנים, ולכן לא ציפו לגלות משהו משמעותי. יום אחד הגיעו למקום ילדים מחוג של החברה להגנת הטבע. פרופ' ברקאי סיפר:

"אחד הילדים היה נודניק באופן מיוחד. ביקשתי שיזוז וילך לאחת ממערות הקבורה בצד, לנקות את הסלעים. אחרי כמה דקות הנודניק מושך פתאום בשולי חולצתי, כשהוא מחזיק שני כלים שלמים מימי בית ראשון בידיו! הוא לא אמור להרים דבר כזה לבד, אלא לקרוא לי פנימה, אבל הוא היה כאמור שובב. בדיעבד, הילד הזה הוביל אותי אל תגלית חיי".

במקום נפתח "חדר מיון" ארכיאולוגי שפעל יומם ולילה כדי להוציא את כל החפצים הרבים והחדשים שהתגלו. בין כל האוצרות, נמצא גליל שנראה כמו בדל סיגריה. אחרי סינון וניקוי התברר שזו לוחית כסף מגולגלת. 3 שנים (!) של מאמץ טכנולוגי נדרשו כדי להצליח לפתוח את הגליל הסגור בלי לפגוע בתוכנו. המעבדות של מוזיאון ישראל נרתמו למשימה, וגם המחלקה לזיהוי פלילי במשטרה. ואז, החוקרים נדהמו לגלות שהם פשוט קוראים את ברכת הכהנים, שנכתבה כך לפני יותר מ-2500 שנה. זה הטקסט התנ"כי הקדום ביותר שהתגלה אי פעם בישראל.
מה המסקנה? שגם לילדים שמפריעים בחוג יש כנראה מה לתרום. שהשורשים שלנו כאן הם עמוקים מאוד. וגם – שאנחנו חיים בתקופה מדהימה. פרופ' ברקאי הוא יליד גטו בודפשט, שזכה לעלות ארצה ולמצוא דרישת שלום מאבות אבות אבותיו, מימי בית המקדש הראשון.

האתר עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך חווייה טובה יותר.