רוצה לקבל עדכונים למייל?

נשמח לשלוח לך באופן אישי סיכום שבועי מצוות האתר:

במדבר קם העם היהודי

מדבר
  1. פרשת השבוע, פרשת "במדבר", מתייחסת לקשר שבין תורה לבין כסף, או יותר נכון לחוסר הקשר שצריך להיות בין השניים. התורה ניתנה במדבר סיני, רחוק מאוד מכל ריכוז אנושי ואורבני, וזה לא קרה במקרה. פרשנים רבים עסקו לאורך השנים במיקום יוצא הדופן הזה שבו קיבל עם ישראל את זהותו – לא בבית המקדש, אפילו לא סתם בירושלים, אלא בשטח ניטרלי וחסר זהות. אחד המדרשים שואל ועונה כך: "למה במדבר סיני? כשם שהמדבר הוא חינם לכל באי העולם, כך דברי התורה חינם הם". כלומר – התורה ולימודה אינם בבעלותו של איש ולא רשומים בטאבו. הם לא שייכים לעיר מסוימת או לקבוצה מסוימת בעם, אלא הם נחלת הכלל. הם לא עולים כסף, וכל מי שרוצה יכול לבוא וליטול את חלקו. בנוסף, פרשנים רבים מסבירים כי המדבר מלמד על ענווה, ניתוק מחומרניות ושפלות רוח, שהם המאפיינים של הגישה הנכונה כלפי התורה. על פניו הדברים נשמעים נפלא ומציגים את התורה כאוצר אוניברסלי. חסר רק דבר אחד: הרצון לעסוק בתורה. כמה דורות אחרי מתן תורה, חז"ל לא התביישו להכריז כך:

"בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר סיני ומכרזת ואומרת: אוי להם לבריות מעלבונה של תורה. שכל מי שאינו עוסק בתורה נקרא נזוף... וכל מי שעוסק בתלמוד תורה הרי זה מתעלה".

כלומר, הם אבחנו נטייה של בני דורם לאהוב את התורה, אבל מרחוק, ולהשאיר אותה במדבר מבלי לעסוק בה בפועל.

2. במדינת ישראל המתחדשת, יש לפחות שני ביטויים בולטים ל"מדבריות" שמתוארת בפרשה: מצד אחד, הביטוי "לכתך אחריי במדבר בארץ לא זרועה" הפך לניב מוכר. הנאמנות של עם ישראל לאורך 40 שנות נדודים במדבר הפכה למטבע לשון שכבר תיאר מסלולים מפרכים רבים בימינו. מנחם בגין אף הודה בנאום הניצחון שלו ב-77' לרעייתו עליזה על "לכתך אחריי במדבר, בארץ זרועת מוקשים". מצד שני, מגילת העצמאות שלנו נפתחת בהצהרה שעומדת בסתירה גמורה לכל מה שתואר לעיל: "בארץ ישראל קם העם היהודי, בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית". אופס. אברהם אבינו יצא לדרכו מהעיר חרן שבאזור עיראק, בני ישראל ירדו למצרים והתחשלו שם, ואת התורה הם קיבלו במדבר סיני. יש אפילו מדרש חתרני שלפיו התורה ניתנה בכוונה מחוץ לארץ ישראל, כדי שכל הלאומים והאומות ירגישו שיש להם חלק בה, ושהיא לא תהיה עניין יהודי-לאומי בלבד. עם ישראל, מכל מקום, הגיע לארץ ישראל כעם מגובש עם עבר משותף וזהות ברורה. יסלחו לי בן גוריון ושאר החותמים על המגילה, אבל הנוסח הנכון הוא: במדבר קם העם היהודי.
(מתוך הטור השבועי)

האתר עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך חווייה טובה יותר.