צדיק במעיל פרווה

 

בחדר העבודה של בנימין נתניהו, במעונו הפרטי ברחוב בלפור, בארונית ליד הדלת, מתחבא הציור של הפצצה. מדובר בכמה קרטונים קשיחים שמודבקים זה לזה, ועליהם מודפסת בשחור פצצת האטום המפורסמת שהוצגה באו"ם, עם המרעום והקו האדום שנתניהו צייר שם. ראש הממשלה נוהג להראות לעתים לאורחים בביתו את הציור הזה, שאותו הוא שומר למזכרת. מהנאום שלו באו"ם השבוע נתניהו לא הביא מזכרות, אולי בכוונה. הפעם התמקד במסר בלבד, ללא גימיקים זכירים. את דבריו ביום שלישי פתח נתניהו בכך שהוא מייצג אומה עתיקה שמתחילה באברהם, יצחק ויעקב. בפרשת השבוע, פרשת "נח", ראש הממשלה היה יכול למצוא הסבר אקטואלי מאוד לעובדה שאברהם, יצחק ויעקב הם אבות העם היהודי, ולא נח. הרי זמן רב לפני אברהם מציגה התורה דמות של צדיק ושמו נח, ובכל זאת אף אחד לא אומר היום "נח אבינו", רק אברהם אבינו. הכול מתחיל באברהם. ההבדל המהותי בין שתי הדמויות האלה העסיק פרשנים רבים: הפרשה מתארת מציאות של שחיתות מוסרית קשה בדור שבו נח חי. לכן הוא מקבל הוראה להתחיל לבנות תיבה כדי להציל את עצמו ואת משפחתו מהמבול שעומד לרדת על העולם כולו ולהשחית אותו. בתגובה, נח פשוט מציית. הוא לא נלחם ולא מתווכח, ואף לא מנסה לתקן את בני דורו ולהשפיע עליהם לטובה. הוא רק הולך לאסוף עצים וקרשים ומתחיל במלאכת הרכבת תיבת נח. נח הוא צדיק, קובעים מפרשי התורה, אבל הוא "צדיק במעיל פרווה". נעים לו ונוח לו, אך הוא לא יוצא מתוך עולמו החמים למען אחרים. לכן הפרויקט היהודי לא יתחיל ממנו, אלא מאברהם. כי כשאברהם שומע על ההחלטה להחריב את העיר סדום, שגם בה העבירות והפשעים רבים, הוא לא מקבל זאת כמובן מאליו. אברהם מנסה להציל את העיר בכל דרך. הוא מתחנן ומתווכח ואפילו מתריס כלפי הבורא: "האף תספה צדיק עם רשע?", ומוסיף ושואל: "השופט כל הארץ לא יעשה משפט?". המבחן הזה, שבו נח נכשל ואברהם הצליח, גרם לאברהם להפוך לאבי האומה, ל"אברהם אבינו". זה המודל שנקבע לדורות: אדם שאינו יכול להיות פסיבי אלא שואף לתקן, לשנות, להילחם ברוע. ישראל אומרת השבוע לעולם המערבי בדיוק את אותו הדבר. לא מספיק להיות דמוקרטיה שדואגת לעצמה, "דמוקרטיה במעיל פרווה". צריך להתאמץ ולהיאבק במשטרים של רשע ושל שקר, גם אם זה לא נוח ולא מתאים (ובדיוק יש שביתה ומשבר כלכלי אמריקני). במובן מסוים, נתניהו אמר השבוע לאובמה: אתה לא יכול להסתגר בתיבת נח בבית הלבן, כשבחוץ יש סכנת מבול.

(מתוך הטור השבועי)

כיצד ברצונך לשתף?

סיון רהב-מאיר

סיון רהב מאיר היא אשת תקשורת ומרצה. נשואה לידידיה, אימא לחמישה, ירושלמית. עובדת בחברת החדשות, ידיעות אחרונות וגלי צה"ל, ומעבירה מדי שבוע שיעורים על פרשת השבוע.
האתר עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך חווייה טובה יותר.