שמחה רותם, אחרון לוחמי גטו ורשה, נפטר הלילה. הדברים הבאים מוקדשים לו, ולמאבק שלו ושל חבריו במשטר שרצה למחוק את משמעות צלם האלוקים שיש בכל אדם:
כולנו חיים במתח שבין הפרטי לבין הכללי. החיבור המיוחד בין ספר בראשית לספר שמות קורא לנו לא לשכוח את שני הצדדים במטבע. מצד אחד, בסוף ספר בראשית יעקב נפרד באופן מרגש מכל 12 הילדים, מברך כל אחד מהם ונותן לו תשומת לב. רק על בסיס כזה, שבו רואים כל יחיד ונותנים לו מקום ושליחות, אפשר לבנות אומה. עכשיו המשפחה הזו הופכת לעם. האידיאולוגיה הלאומית, הציבורית, מתחילה הבוקר, עם תחילת הקריאה בספר שמות. לכל איש יש שם, לכל איש יש עם. התורה מדברת אלינו גם בלשון רבים וגם בלשון יחיד, ומזכירה תמיד שגם ציבור של מיליונים מורכב מהמוני פרטים שונים. במאה הקודמת ראינו איך אידיאולוגיות יכולות להפוך את היחיד לאבק-אדם, למחוק אותו לגמרי, לשכוח את ערכו, בשם האחדות או השוויון או הגזע. האתגר הוא ליצור אומה מאוחדת ומלוכדת, שיש בה ראובן ושמעון ולוי, וטלי ומורן ואייל. הבוקר מתחילים.