בצלם

אנחנו כל כך רגילים לשם של ארגון "בצלם", שקל לפעמים לשכוח את המקור, שמופיע היום בפרשה: "כי בצלם אלוקים עשה את האדם". עם צאתו של נוח מהתיבה אל העולם החדש והנקי, אחרי המבול, הוא שומע הוראה חד משמעית מאלוקים: "שֹׁופֵךְ דַּם הָאָדָם, בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם". מהו אותו צלם? ובכן, כל אחד מאיתנו מסתובב בעולם לא רק עם גוף אלא גם עם נשמה, עם משהו שהוא אלוקי. רבי עקיבא הסביר את הפסוק הזה כך:

כל מי שהוא שופך דמים – כאילו ממעט את הדמות (כלומר, את דמותו של האל בעולם). למה? כי בצלם אלוקים עשה את האדם.

אבל כאן יש מחלוקת מרתקת בין הפרשנים על הפסוק: חלקם טוענים כי הרוצח העלים אדם מן העולם, העלים "צלם אלוקים", ובכך "הקטין" את נוכחות האל בעולם. חלקם טוענים שהרוצח העלים את צלם האלוקים שבו עצמו, כיוון שהתדרדר לרצח. ונחמה ליבוביץ' מציעה כיוון שלישי: "צלם אלוקים" הוא מה שיש לשופטים ולשוטרים שיטפלו ברוצח. כיוון שיש בנו צלם אלוקים – עלינו לתבוע למצות את הדין עם הרוצח. וכך היא כותבת:

"השופט הוא שנברא בצלם אלוקים ולו ניתנה הסמכות לדרוש את דמו של שופך הדם".

לדעתי זו הפרשנות הנוקבת ביותר: אם יש בנו צלם אלוקים – אסור לנו לברוח מאחריות. מתוקף אותו צלם אלוקים עלינו לפעול מול רוע ורצח. שלושה אנשים בעלי צלם אלוקים נרצחו אתמול בירושלים. ואולי לכן, כיוון שנוכחות האל בעולם לכאורה "קטנה" עם כל רצח, עומדים ומכריזים עליהם בקדיש: יתגדל ויתקדש שמא רבה. כלומר, מבקשים שנוכחות האלוקים תגדל.

כיצד ברצונך לשתף?

סיון רהב-מאיר

סיון רהב מאיר היא אשת תקשורת ומרצה. נשואה לידידיה, אימא לחמישה, ירושלמית. עובדת בחברת החדשות, ידיעות אחרונות וגלי צה"ל, ומעבירה מדי שבוע שיעורים על פרשת השבוע.
האתר עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך חווייה טובה יותר.